Fråga
Jag har en Netgear WGR 614 V2 router som strular en hel del. Jag blir utkastad från nätet med olika intervall, ibland går det i flera timmar, ibland i tjugo minuter. Jag har Comhem som ISP och ett Motorola SB4200-modem. När jag har blivit utkastad så räcker det med att dra ur strömsladden ur routern i några sekunder, sedan fungerar allt igen.
Jag har även testat med ett SB5100-modem som jag vet fungerar hos honom som jag lånade det av, hos mig fungerade det inte.
Han har för övrigt samma router som jag och hos honom fungerar allt som det ska. Comhem säger att allt är OK från deras sida.
Detta är den tredje routern jag har, har fått de andra utbytta. Jag har svårt att tro att det ska vara fel på alla routrar. Problemet är inte lätt, men jag tycker ju att det ska fungera hos mig när det går bra hos min kompis som har precis samma grejer som jag. Vad ska jag göra?
Svar
Förmodligen har du gammal programvara (firmware) i burken. Den senaste versionen för WGR 614v2 har nummer 2.16. Kontrollera din version och ladda vid behov ner uppgraderingen från
http://kbserver.netgear.com/ products/WGR614v2.asp
Om det inte är detta som är problemet skulle det möjligen kunna vara ett värmeproblem. Blir routern mycket varm (och varmare än kompisens)? Prova i så fall att placera den fri från alla andra värmekällor och med plats för luftcirkulation runt om.
Ett problem är att de flesta billiga routrar har plasthölje (så även denna, tror jag?) som inte leder bort värmen ordentligt. Om värmen är problemet och ovannämnda åtgärder inte räcker kanske kretsarna behöver lite bättre kylning. Öppna burken och kontrollera om det inte går att få plats med kylflänsar på de större kretsarna.
Eller prova först med stora kopparmynt om du har några. Se bara till att inte kortsluta något. En fläkt skulle också kunna vara en lösning.