Tillsammans med det japanska ekonomi-, handels- och industridepartementet ska ett tiotal japanska biltillverkare utveckla ett eget operativsystem för fordonselektronik.
Även europeiska biltillverkare utvecklar gemensamt ett operativsystem och med sitt initiativ tar de japanska företagen upp kampen om att presentera ett system som kan bli standard på världsmarknaden.
Den japanska staten kommer att uppdra åt samriskbolaget JasPar, Japan Automotive Software Platform Architecture att utveckla operativsystemet. Samriskbolaget som bland annat Toyota, Nissan och Honda är engagerade i, väntas ha en prototyp till operativsystemet klar någon gång 2009. Inom fem till tio år räknar man med att kunna marknadsföra det.
Klart ledande på marknaden för operativsystem för fordonselektronik är tyska Boschs OSEK-system med en 70-procentig världsmarknadsandel.
Någon gång nästa år väntas BMW, Daimler Chrysler och andra europeiska biltillverkare presentera en prototyp till en ny generation operativsystem, så kampen om herraväldet på marknaden för mjukvaror för fordon verkar bli hård.