Alldeles nyligen introducerades Apples Iphone i Storbritannien. Men priset på apparaten och de totala ägarkostnaderna verkar ha en avskräckande effekt på de brittiska konsumenterna, visar ett färskt undersökningsresultat.
Enligt en undersökning från marknadsanalytikern GfK NOP tänker bara 2 procent av respondenterna sätta upp Iphone-apparater på sina önskelistor inför julen. Hela 46 procent av de 500 tillfrågade britterna säger att de aldrig kan tänka sig att köpa en Iphone till det pris apparaten betingar idag.
Av de tillfrågade säger 26 procent att de tycker om telefonens utseende, men att de tycker att den är för dyr.
Medvetenheten om Iphones existens är dock hög och 75 procent av de tillfrågade uppger att de känner till varumärket. På en fråga om vilka funktioner britterna associerar vissa varumärken med, sa 78 procent att de associerade Iphone till musik medan 65 procent av Iphone-associationerna gick till e-post och surfande på webben.
Enligt marknadsanalytikern kan en starkt bidragande orsak till att britterna inte kastar sig över Iphone i samma utsträckning som konsumenterna i USA har gjort, vara att britterna är vana vid att priserna på mobiltelefoner är kraftigt subventionerade.
GfK NOP drar därför slutsatsen att Apple måste arbeta mycket hårdare i Storbritannien än i USA för att penetrera marknaden och kunna sälja stora volymer Iphone-apparater.
Av: Mats Andersson